En “ordentlig syg” orange jakke

Den orange cowboyjakke til min datter er blevet færdig, og den er endda blevet utrolig vellykket.


Den passer hende og hun er vild med neonfarven. Efter jeg havde klippet jakken, fandt pigen de knapper som hun ville have på. Jeg var først ikke vild med de sort/hvide knapper. Jeg syntes de var alt for hårde på det neonorange. Men nu hvor de er på, synes jeg faktisk det virker rigtig godt. Overfaldet var ikke bredt nok til knapperne. Et knaphul ville have gået hen over sømmen, hvad det ikke var fikst. Derfor er knapperne bare snydeknapper. Der sidder tryklåse indenunder.

På ærmerne, lommerne og den nederste knap foran, har jeg dog lavet almindelig knaphuller. Her var der nemlig plads nok.

Stoffet var meget hårdt at sy i, og meget stift. Så jeg har brugt noget andet stof til lommeposer.

Og jeg har gradueret alle sømmene, så de ikke blev så tykke. Det vil sige, at jeg har klippet sømrummet af i to forskellige bredder. På denne måde bliver der ikke en hård kant på fx de vendte manchetter.

Der var selvfølgelig også lidt problemer undervejs (hvor mange år skal man have syet før det holder op???). Jeg havde fx problemer med den tykke tråd jeg brugte til stikninger – som der var rigtig mange af. Jeg eksperimenterede med trådspænding. Og jeg brugte en symaskinenål med ekstra stort øje. Alligevel blev overtråden ind i mellem trukket med om på bagsiden. Irriterende, men på et tidspunkt gider man ikke mere at pille op.

Og jeg gad ikke købe ny tråd til overlockeren, men brugte hvad jeg havde i skuffen. Det betød, at ikke alle tråde havde præcis samme farve. Og hvis man ikke overlocker fra samme side bliver sømmene inden i jakken forskellige farver. Det ser sådan ud (men det kan man vel leve med?).

Meeen, jeg er stolt! Den er blevet så fin.

3 thoughts on “En “ordentlig syg” orange jakke

  1. Pingback: Neon og hør | ea-o

Skriv et svar

