Skønne knapper

I weekenden var jeg med min mor og min ældste datter på besøg på Køge Bymuseum. De har en fin lille dragtsamling, men lige for tiden viser de også Birthine Jensens fine knapper frem.

Og der var en masse “ååh” og “iih” og “nææ”, for hvor var de fine. Bitte små sirlige broderier, det fineste strik og det nydeligste perlebroderi.  Her er et par detaljer fra visitkortene.

Der udstilles “kun” to montre med knapper, men det er alligevel værd at lægge vejen forbi synes jeg.

Birthine laver også keramikknapper. De kunne købes i musumsbutikken og den slags er jo ikke til at lade ligge.

“Men hvad skal jeg dog bruge dem til?”, spørger jeg lidt sukkende da vi står og kigger på dem i museumsbutikken. “Det er da lige meget Mor, de er jo pæne at kigge på.”, svarer min datter……. mors pige 🙂

6 thoughts on “Skønne knapper

  1. knapper bliver brugt til at sætte en elastik i , anorakelastik , de bliver brugt til mine tørklæder , i stedet for at lave knuder som fylder meget .

  2. hej.
    først vil jeg lige sige at det er en dejlig blog du har med mange gode ideer.

    jeg vil bare komme med et indput til brug af keramik knapperne.
    jeg går på et værksted hvor vi arbejder/leger med ler og vi er nogle stykker der har forsøgt os med at lave knapper (slet ikke i nærheden af disse smukke eksempler, men meget mere simple)og vi snakkede om hvad de kunne bruges til.
    vi kom frem til at de var fine at sy på lærredssko, tørklæder eller andet beklædning der skal håndvaskes. de kan også være fine på en opslagstavle, med en tynd nål gennem hullerne til at holde dem.

    håber du finder på noget godt at bruge dem til og tak for de spændene indlæg du bidrager med til den kreative blogger verden 🙂

    venlig hilsen stinne/raccoon

  3. Ja, hvad skal man bruge disse knapper til? Selv kigger jeg også bare på dem fordi jeg kan lide dem og de er lavet for at være smukke at se på. Tak for besøget på Køge Museum 🙂 Hilsen Birthine

    • Det er mig der takker, for oplevelsen. Knapperne ligger lige nu i min vindueskarm hvor jeg kan nyde dem.

  4. Skøønne knapper! Som din datter så klogt siger; de er jo pæne at kigge på! Vi skal lytte noget mere til de skønne poder, for hvor har de ret. Alt skal jo ikke kunne arrangeres eller bruges. Noget skal bare være smukt at have i livet 🙂

Skriv et svar

