Lidt mere Belgien

Jeg var som sagt med familien i Belgien i påsken og i Bruxelles ligger der et fantastisk lille museum “musée du Costume et de la Dentelle”. De har små udstillinger hvor de viser frem af deres store dragt- og kniplingesamling.  Jeg har været der et par gange før og denne gang var jeg så heldig at de viste tøj fra 60’erne.

Det var en fryd at se de fine eksemplarer på den skulpturelle og enkle stil der var fremherskende i det årti. Man glemmer tit at det hele ikke handlede om Flower Power men  at meget af moden var utrolig enkel. Se bare dette trekløver af minikjoler. Ikke så meget pjat med mønstre, applikationer osv. Bare én farve, A-snit og så noget spændende tilskæring.

Den sandfarvede kjole er da også fantastisk…. og hvad med hattene??

Der var også et stort udvalg af festkjoler der sagtens kunne have været båret til den sidste Oscar-uddeling uden at nogen havde hævet et øjenbryn. Den sorte er faktisk en buksedragt.

 Familien grinede af mig, gik hurtigt gennem udstillingen og gik så ud og købte belgisk chokolade. Jeg er ligeglad, jeg bliver helt høj af så mange smukke tekstiler.

Skriv et svar

