Knaphuller

På den syskole hvor jeg ind i mellem underviser har de en gammel maskine til at lave rigtige frakkeknaphuller.

Det er en skøn gammel maskine der hamrer derudaf så der næsten kræves høreværn. Den er dejlig fuld af mekanik og det er altid lidt nervepirrende at skifte tråd på den. Det gøres ved at binde trådene sammen og trække dem igennem, men hvad hvis knuden går op? Der er ikke rigtig nogen der ved hvordan den egentlig trådes og en manual findes ikke.

Når knaphullet er lavet skal der hæftes ende og det gøres på en maskine helt for sig selv. Den er ikke helt så indviklet, men fuldt ud lige så højrøstet.

På væggen hænger alle de forskellige farver tråd (der skal bruges 4 snore til et knaphul) og det ses vist tydeligt at kvinderne i Storkøbenhavn mest syr frakker i mørke farver.

5 thoughts on “Knaphuller

  1. Jeg fulgte lige linket fra dit indlæg med den lyserøde jakke. Og det her indlæg har jeg ikke læst før…. Manner det er en maskine, som kan få selv mændene ind i systuen. Det ligner godt og solidt gammeldags kram, som der ikke findes så ofte mere.🙂 Og synet af den trådrulleholder….En mægtig en af slagsen.🙂

  2. Pingback: Lyserødt | ea-o

  3. Hej Anne
    HVordan gik din eksamen?
    Det er lang tid siden jeg har været forbi her.
    Nu er du sat ind på min blogliste så jeg kan følge lidt med hos dig.
    Kh Jeannet

    • Den gik godt. 2 12-taller og 2 10-taller, det kan jeg jo godt være bekendt ikke? Dejligt at høre at du har tilføjet mig til din blogliste… du er også på min🙂

Skriv et svar

