Hvor går grænsen?

Hvor går grænsen egentlig for plagiat? Jeg har siddet og hygget mig med lidt papir i dag og der er vist ingen tvivl om at Rie Elise Larsen ikke har levet forgæves.

Fuglene er jo ikke direkte kopier, jeg har tegnet dem ud af hovedet…. men idéen? Den er jo ligesom Rie Elise Larsens ikk’? Jeg synes ikke selv jeg har overskredet grænsen, men hvor går den egentlig henne? Hvad nu hvis jeg masseproducerede mine fugle og solgte dem på julemarkeder?

Nok om det, jeg er glad for mine fugle og de kommer op at hænge… måske i et vindue. Papiret er faktisk tyndt karton fra Panduro med tryk på begge sider.

4 thoughts on “Hvor går grænsen?

  1. Hej, jeg har linket til din side/dine fugle i mit sidste indlæg – håber det er OK?
    Det handler om et hækleønske – nemlig hæklet fugle og så havde jeg brug for at vise hvilken type fugl jeg tænkte på.

  2. HMMM, det er lidt svært. Jeg elsker Rie Elises ting (og hvem gør ikke det) men hvis jeg ikke havde set hendes fugle ville jeg have sagt at dine og alle de andre, der nu popper op i blogland var tegnet af efter den skabelon som mig og min søster sammen med min mor lavede fugle efter da vi var børn. Vi lavede dem godt nok i guldpapir med indtegnede mønstre, men fuglene lignede til forveksling. Skabelonen og ideen er vel kommet fra et blad og der må være mange andre derude der også kan huske dem. Fuglene satte man på lange bånd ligesom Rie Elises og jeg tror stadigt min mor har nogen i juleskuffen. Jeg bryder mig ikke ret meget om plagiater men vi bliver jo allesammen inspireret og når en dejlig kvinde som Rie Elise introducerer en vidunderlig letklippet fugl i smukt papir så er det oplagt at den vil flyve direkte ind i saksen rundt omkring. På den måde bliver sådan en fugl folkeeje på nul, komma niks og det kan Rie Elise jo ikke leve af. På den anden side kan Rie Elise jo hellere ikke tage patent på julepynt på snor for det har man jo lavet i årtier. Måske ender jeg på en konklusion der hedder at det ikke er ok at sælge fugle der ligner så meget, men at man vel sagtens kan lave nye klip ligesom du og din datter har gjort det.

    Undskyld at jeg sådan har bredt mig over ehel kommentarfeltet men jeg kunne (som ofte) ikke finde ud af at formulerer det kort. Rigtig dejlig søndag til jer.

Skriv et svar

