Bolde som i gamle dage

Da jeg var lille lavede min bedstemor altid bolde af gamle nylonsokker, stofrester, hår (!) og andet der kunne bruges. Det samlede hun til en klump. Satte en masse elastikker uden på og vævede derefter et lag uden på så bolden blev fin. Jeg tænkte at det måske var et projekt til håndarbejdsundervisningen. Det kunne feks hænge fint sammen med et større emne om genbrug.

Jeg samlede rester fra skraldespanden og satte (ikke så mange for jeg løb tør) elastikker uden på.

rød kugle

Så gik jeg på jagt efter garnrester og fik vævet dem omkring bolden. Den er jo egentlig blevet meget fin (men ikke nær så præcis og ordentlig som dem min bedstemor lavede), men jeg tror ikke at jeg vil bruge det til håndarbejdsundervisningen. Jeg synes det er lidt langsommeligt og er ikke sikker på at eleverne har tålmodigheden til det. Jeg har et andet projekt med en vævet skildpadde som jeg bruger i stedet. Det får I at se en anden dag når jeg lige har fundet det frem.

blå kugle

4 thoughts on “Bolde som i gamle dage

  1. Ja jeg vil også se skildpadden. Jeg synes iøvrigt bolden er utrolig flot bare med elastikkerne på. Jeg er godt klar over at den nok ikke kan holde sådan men måske man kunne sy den lidt sammen. Måske prøver jeg det en dag.

  2. Din syede bold er fin, men langsommerlig i de fleste børns hænder.
    Emnet bolde, kan der jo spindes mangen en ende over. Et hurtigt resultat, og en sikker succes, er filtede bolde. Og så er der jo “Toppen og bolden” af H. C. Andersen, hvor bolden er syet af den fineste safian. Sådan synes jeg at huske teksten.

    • Hej Irene, tak for din kommentar. Én af grundene til at starte bloggen her var netop at komme i kontakt med andre håndarbejdslærere. Jeg er for øvrigt glad “følger” af din blog.

Skriv et svar

