Fiskedam

Jeg skal næste år have to 4. klasser i håndarbejde. Pga nogle skematekniske ting skal jeg i stedet for at være alene om halvdelen af klassen, have hele klassen sammen med en anden lærer. Umiddelbart er der jo ikke den store forskel, men i virkeligheden er det meget værre at have hel klassen. De “fylder” simpelthen mere når en hel klasse er samlet. Jeg har derfor tænkt at vi venter med symaskine til de er i femte. Så nu er jeg i gang med at forberede hvad vi kan lave, af ikke symaskinekrævende ting. Jeg hev denne op af skuffen som jeg har brugt en gang tidligere. Idéen er gammel men god – en fiskedam. Her er det den lille der prøver spillet af.

alma fisker

Fiskene er alle slags: Store, små, brandmænd, søheste m.m. Det er jo kun fantasien der sætter grænser og det er det gode. Da jeg prøvede det med elever blev der også lavet støvler, donuts, hatte og meget andet.

fiskemodeller

Fiskene er lavet af to stykker filt syet sammen med knaphulssting. Inden i er der et lille stykke metal eller en magnet. Fiskestangen er bare en tynd rundstok savet af i en passende længde. Der saves et lille hak i enden så snoren ikke falder af. Fiskekrogen er en magnet syet ind i en lille filtlomme.Det gode ved dette projekt er, at det er meget enkelt. Jeg brugte det i forbindelse med en temauge. På fire lektioner kunne alle på et hold nå at lave fiskestang og mindst én fisk. Det ryger lige ned i kassen med projekter til næste år!

fiskestang

3 thoughts on “Fiskedam

  1. 1000 tak. Fiskedammen bliver en del af et ugetema om julegaver børn kan være med til at lave på vores nye blog Faldera, så jeg ved ikke lige præscis hvilken dag de kommer på. Hav en rigtig dejlig weekend.

  2. Jeg har vist mine børn en hel del ideer til julegaver som børn kan lave og denne var en af dem de allerbedst kunne lide. Må jeg linke til dig og låne et billede (selvfølgelig med kildeangivelse) i næste uge? Vi bliver super glade hvis det er ok med dig.

Skriv et svar

