Dukketøj

Jeg skal snart til eksamen. Og af en eller anden grund betyder det at verden pludselig bliver fuld af overspringshandlinger. Feks blev jeg i dag opslugt af at lave dukketøj til den lille. Mit læsebord er lige ved siden af mit sybord… og det er måske ikke så smart. I hvert fald måtte de franske verber på mit bord vige pladsen for dukketøjet. Så brugte jeg et par timer på dét… senere kom jeg i gang med verberne igen, så det går jo nok. I hvert fald fik ynglingsdukken (lige for tiden) lidt nyt til garderoben:

En lille sommerbluse med lommer og en cowboynederdel med læg.

En lille sommerbluse med lommer og en cowboynederdel med læg.

En sommerkjole med blomst.

En sommerkjole med blomst.

Lidt til ballettimen.

Lidt til ballettimen.

Romantisk vinterfrakke med tilhørende halsterklæde.

Romantisk vinterfrakke med tilhørende halsterklæde.

Velournederdel mage til ejerens.

Velournederdel mage til ejerens.

Ja, så blev det ikke til mere, så den sidste nederdel forbliver bluseløs… gad vide om den ikke snart må stå på overspringshandlinger igen?

7 thoughts on “Dukketøj

  1. haj hvor er det flot det dukke tøj du har lavet jeg har lige købt en pusle dukke der trænger til tøj så jeg vil høre om du kan skaffe mig de sy opskrifter
    ps hved du hvor man kan skaffe sy opskrifter til dukker

    • Jeg har ikke nogen mønstre til dukketøjet, men har lavet det på baggrund af noget andet tøj. Jeg ved, at der findes flere bøger med dukketøj, så måske biblioteket er det bedste bud.

  2. Hej Anne

    Ja, det må jeg sige – der gik totalt mormor i mig her i sommerferien og jeg fik syet et hav af kjoler, bluser og bukser til mit ældste barnebarns dagplejemor – for hun har 6-7 dukker men intet tøj – og jeg har selvfølgelig også fået syet lidt til mit barnebarn.
    Jeg har selv tegnet et par snitmønstre og ellers scanner jeg børnesnitmønstre og kører dem ned i størrelse på min PC – og så ligger de der og kan justeres efter dukkestørrelse og tykkelse.

    Jeg bruger også velcro til alle lukninger – syr det fast på tøjet med et par sting og så kan det holde i mange år🙂

  3. Nej, hvor er det fint! Det kunne jeg tage ved lære af – for faktisk har Ronjas dukker nærmest ikke en trevl at tage på… Supersøde ting – finder du bare på dem? Og hvordan lukker du dem bag på?

    • Hej Astrid

      Ja, jeg findr lidt bare på det. Nederdele er enkle og til overdelene har jeg taget udgangspunkt i en bluse dukken havde i forvejen. Og ellers prøver jeg mig bare frem. Jeg har efterhånden lavet rigtig meget til mange forskellige slags dukker. Måske skulle jeg lægge noget af det på bloggen her. På ryggen lukker jeg altid med velcro. Dét er nemmest. Nogle gange klipper jeg velcroen på langs så den bliver smallere.

Skriv et svar

